“Jeg vil gerne finpudse sættet ved at spare med en komiker og få nogle værktøjer til at blive bedre til det med humoren.” Sanger, guitarist og sangskriver, Anja Følleslev. Foto: PR-foto.
Efter et par år med Corona og nye måder at optræde på, har Anja Følleslev fundet ud af,
at hun vil dyrke humoren mere i sit sceneshow. For humor kan give den ekstra oplevelse,
der får showet til at hænge bedre sammen.
Af Laura Elisabeth Lind, journalist
“Du lytter mere til sangene, når der først er en god fortælling med et twist af underholdning. Der skal være lidt surt, lidt sødt og lidt salt for at give en rigtig god koncertoplevelse, og humor er det ekstra krydderi,” siger Anja Følleslev.
Hun er både sanger, guitarist og sangskriver, og sammen med sin tvillingesøster danner hun duoen Strawberry Blonde. Hun har også sit soloprojekt The Red House og er med i countrybandet Nash,
og når hun ikke står forrest på scenen, er hun også med i en række bestyrelser og er leder af Studenterhus Odense, ligesom hun er med til at stable en række fynske kulturevents og festivaler
på benene.
Under Corona blev hun som så mange andre artister ramt på sit virke. Der var ellers lige blevet skrevet en række nye sange i Strawberry Blonde, der stod over for en ny udgivelse. Men produceren var I USA, og det var svært at mødes og indspille. Så rejserestriktioner, forsamlingsforbud og søsterens barsel udskød single-udgivelsen i to og et halvt år helt til nu her i september.
Men selvom Corona udfordrede dem, lykkedes det alligevel duoen at tænke ud af boksen og holde gang i biksen.
“Sidste år spillede jeg 60 koncerter, hovedsageligt med Strawberry Blonde. Vi har besøgt alt fra private haver til plejecentre og bosteder,” siger den selvlærte musiker og artist Anja Følleslev og fortsætter:
“Vi ville ikke bare sidde på vores hænder, så vi søgte penge fra forskellige akutpuljer og fik fx. 40.000 til at spille på en del plejecentre i Odense kommune. Vi har selv en mormor, der er ret gammel, og som elsker musik. Så vi havde en god fornemmelse for, at plejecentre er et godt sted at spille.”
%20og%20Betina%20Følleslev.%20Fotograf_%20Stanislav%20Donev%20-%20spiller%20på%20Bosted%20i%20Odense%20-%20koncert%20med%20Strawberry%20Blonde%202020.jpg)
“Corona har været et boost til nu at gøre endnu mere ud af min musik,” siger artist Anja Følleslev (th), der vil bruge et et mentorforløb med en komiker til at bringe mere humor ind i hendes sceneshow. Foto: Stanislav Donev.
Grænseoverskridende oplevelse
Det bredte sig hurtigt som ringe i vandet, og der gik ikke længe før de også lagde vejen forbi plejecentre i Jylland, ligesom de også spillede på forskellige bosteder.
“Det var en kæmpe fest. For de måtte ikke have besøg og måtte nærmest ikke gå uden for en dør. Men det var også grænseoverskridende, at vi måtte komme ind på plejecentre og underholde - typisk på afstand i gårdhaven - og så var der pårørende uden for ruden, der ikke havde set deres kære i ugevis. Jeg husker et sted, hvor en ældre dame ikke måtte komme ind og give sin mand blomster. Dem kunne hun aflevere i døren.”
Beboerne på plejecentrene var et nyt publikum for den 43 årige artist, der bor i Odense og har en cand.mag. i engelsk og en uddannelse i ledelse.
“Musikken bragte beboere og personale tættere sammen, og man kunne mærke, at de fik et ekstra indhold i tilværelsen nu, hvor alt var så lukket. Nogen sang med, andre blev rørte og nogen faldt også
i søvn,” siger hun og tilføjer humoristisk:
“Så ved man da, at musikken ikke var forstyrrende.”
LÆS OGSÅ: Back on track puljen kan søges igen - frist 7/11
Det ekstra krydderi
Og når det kommer til humor, har hun tidligere leget med tanken om at bruge det mere i sine shows, og hun har haft planer om at indgå et mentorforløb med en komiker. Men Corona satte også en stopper for det.
Derfor søgte hun tilbage i marts Dansk Artist Forbunds pulje “Back on Track,” som hjælper artister tilbage på sporet, hvis de fx. har oplevet en udgivelse, forestilling eller en turné, som ikke kunne gennemføres på grund af de langvarige nedlukninger og restriktioner.
“Jeg spiller typisk for 20-150 mennesker. Det er et intimt rum, og derfor er koncertoplevelsen bedst, når man har fortælleelementet med. Jeg er god til at få folk til at grine, men det er ikke rigtig sat i system. I hvert andet show er jeg utrolig sjov, og det skal gerne blive mere konsekvent. Så jeg vil gerne finpudse sættet ved at spare med en komiker og få nogle værktøjer til at blive bedre til det
med humoren,” siger hun og fortsætter:
“Man kan også have en dag, hvor man ikke lige er i humør til levere sjove punchlines. Her kunne det være fedt, hvis man bare altid kan gå ind og fortælle historier og være sjov, uanset hvilken dag man har.”
Hun har ikke oplevet Corona som en forhindring for sit musiske arbejde. Tværtimod, har Corona ført hende på nye veje i en tid, hvor de fleste var hjemsendte, og studenterhuset derfor også var lukket.
“Jeg har brugt mere tid på min egen kunst og har været mere afsted med musikken under Corona
end året før. Det har været et boost til nu at gøre endnu mere ud af min musik.”
LÆS OGSÅ
Channe Nussbaums erfaringer: “Jeg havde brug for et spark i røven"
Pludselig Cirkus fortæller: "Vi er ikke så kendte i Danmark..endnu"