“Jeg havde brug for et spark i røven”

0 kb

Channe Nussbaum med band på Louisianas udendørsscene. Foto: Shazia Khan.
 

Mens Corona ramte mange artister økonomisk, var det mere den kunstneriske motivation, den var gal med for sanger, sangskriver og artist Channe Nussbaum. Hun blev ramt på sin kreative nerve og kunne ikke finde motivationen til at arbejde med sin egen kunstneriske verden. Men nu er hun igang igen.

                                                                                                    Af Laura Elisabeth Lind

 

Mundbind, håndsprit, afstandskrav og nedlukning - intet af det lyder særlig positivt. Alligevel gav Corona-tiden nogle artister lyst til at prøve nye projekter, sange eller showformer. Men for Channe Nussbaums havde Corona den modsatte effekt på hendes motivation til at udfolde sig som artist:

“Jeg har ikke fået en økonomisk lussing som så mange andre, for vi var heldig, at vi lige nåede at spille lidt imellem nedlukningerne. Men jeg fik en kunstnerisk lussing. Jeg tror, det var min måde at blive ramt krisemæssigt. Jeg blev lammet. Jeg var faktisk kun ganske lidt ude og spille og var bare ikke kreativ. Jeg rørte ikke rigtig mine instrumenter, og mit hjemmestudie samlede bare støv,”
siger Channe Nussbaum.


Lettet over aflysninger

Hun har et omfattende og farverigt CV. Et par af hendes kunstneriske erfaringer tæller bl.a. to gange deltagelse i Dansk Melodi Grand Prix, kapelmester og komponist på Aarhus Teater, undervisning i musik på Carolineskolen, og siden 1995 har hun sunget og skrevet jødisk folkemusik, klesmer-musik, bl.a. som forsanger i bandet Klezmofobia, der har optrådt i mange lande, herunder Japan, Mexico og Kina. Hun underviser stadig og spiller koncerter i weekenderne. Og senest har hun kastet sig over digte og musik, hvor hun nu for anden gang sætter musik til Henrik Nordbrandt digte på et kommende album’Lysår.’

“Jeg har siddet med en digters samlede værker og måtte plukke i dem, som jeg ville. Men initiativet var væk. Jeg kunne godt lave musik på bestilling for andre, og jeg kunne undervise, men jeg havde svært ved mit eget kunstneriske projekt,“  siger hun og fortsætter: 

“Jeg kan huske, at jeg havde det fedt, når ting blev aflyst - fx. hele turen med Nordbrandt. Jeg blev egentlig bare lettet. Og jeg er en gammel cirkushest, så sådan burde jeg jo ikke have det. Men det har måske noget med alderen at gøre og det med at holde en masse bolde i luften. Jeg bliver på mange måder ved med at lege en på 28 år, men under Coronas første nedlukning blev jeg 60,
og jeg er lige blevet 62 år.”

For sangskriver og artist Channe Nussbaum var Coronatiden ikke en nem periode. Derfor har hun søgt tilskud fra Dansk Artist Forbunds pulje Back on Track til at producere sit næste Nordbrandt-album. Her blander hun Henrik Nordbrandts digte med sin egen musik. Foto: Shazia Khan. 
 

Ro i naturen

Med nedlukningerne opstod der et rum til at gøre noget andet end kun at finde ro i musikken. I stedet fandt hun ro i skoven og i naturen. Et sted, der før i tiden ikke havde nær så stor betydning. Men selvom hun gik mange lange ture og pludselig så sig selv med fingrene i skovbunden i jagten på årstidens svampe, kunne hun også mærke en uro ulme i kroppen. For efterhånden som ugerne og månederne gik, og samfundet igen igen åbnede op i foråret 2022, var hendes kunstneriske motivation der stadig ikke. For at komme i gang igen, søgte hun derfor i foråret 2022 Dansk Artist Forbunds pulje Back on Track til at få hjælp til at producere Nordbrandt-musikken: 

“Jeg havde brug for et spark i røven til at få gang i Nordbrandt-musikken igen. Det var gået helt i stå. Så producer og elektronisk musiker Sophus August Tuxen hjælper mig nu med at skrive og producere musikken. Vi har været i sommerhus, hvor Sofus havde et par af Nordbrandts digte med, og jeg havde et par digte med, og så arbejdede vi fælles om det. At tage de her digte og bruge dem
i mine sange er næsten som at få lov til at kravle op se et dronningens hemmelige skattekammer oppe på loftet. Det er virkelig høj standard. Jeg er ydmyg og yderst taknemmelig over, at jeg må tage linjer ud ad digtene og bruge dem, som jeg vil,” siger hun og fortsætter:

“Samarbejdet med Sofus har virkelig inspireret mig og skal gerne motivere mig til at udgive og booke koncerter, så jeg med fornyet kraft kan komme tilbage på sporet.”  
 

Et nyt spor?

Men der er hun måske ikke helt endnu, tilbage på sporet. Og måske skal hun finde et andet spor, end hvor hun var sidst. Det er hun ved at finde ud af. På spørgsmålet om, hvordan hun har det nu efter den kunstneriske nedtur i Corona-tiden, svarer hun i hvert fald lidt vævende:

“Jeg ved det faktisk ikke. Jeg er i gang igen. Alligevel er noget anderledes, ikke bare i min kunstneriske verden, men også i mit liv omkring det. Jeg nyder at smutte fra byen og tage et par dage i sommerhus, helt alene. Det gjorde jeg ikke før Corona. Jeg elsker også at gå ture i naturen. Det gjorde jeg heller ikke før. Vi må se, hvor det hele ender, også med mit eget kunstneriske projekt,” siger hun og tilføjer:

“Måske skal jeg ikke genfinde mig selv som den artist, jeg var før Corona. Måske skal jeg finde mig selv på nye måder.”

 

LÆS OGSÅ

Pludselig Cirkus fortæller: "Vi er ikke så kendte i Danmark..endnu"

Anja Følleslev fortæller"I hvert andet show er jeg utrolig sjov"

Dansk Artist Forbund Dronningensgade 68 1420 København K tel 3332 6677       About us in EnglishCookie politik
Søgemaskineoptimering og CMS