eIndkomst-registret er et samlet digitalt register, som indeholder alle borgeres indkomstforhold. Offentlige myndigheder og a-kasser har adgang til registret.
eIndkomst-registrets oplysninger om lønindtægt og arbejdstimer, skal a-kasserne sammenholde med de oplysninger den enkelte dagpengemodtager eller efterlønsmodtager har oplyst på sit dagpenge- eller efterlønskort. Dette trådte i kraft i maj 2011.
Alle danskere bliver registreret, men har du flere arbejdsgivere og flere ansættelsesforhold, er risikoen for fejl i indberetningerne større. Modtager du i perioder også dagpenge, kan en lille fejl eller unøjagtighed fra din arbejdsgivers side, blokere for en udbetaling.
Det betyder at det er meget vigtigt for lønmodtagere, at arbejdsgiverne indberetter præcise og korrekte oplysninger samt at de gør det til tiden (dvs. én gang om måneden), når de udbetaler løn eller honorarer.
Dansk Artist Forbund anbefaler, at du løbende tjekker, hvad der er indberettet i eIndkomst-registret - uanset om du er ledig eller i arbejde. Du har adgang til dine oplysninger på www.tastselv.skat.dk Når du har logget ind skal du klikke på "indkomstoplysninger".
Læs mere om den elektroniske lønindberetning til eIndkomst-registret (pdf)