Invester i både det kunstneriske og det kommercielle

Ifølge en ny undersøgelse skal dansk musik ses som en forretning og en investering.
Det vil både gavne musikkens rammer herhjemme og samtidig gøre det muligt at nå
et internationalt publikum. Men de enkelte kunstnere skal også stille skarpt på økonomien,
lyder det fra Dansk Artist Forbund

Danske musikere har talent og en stærk arbejdsetik, men der er brug for større indsatser for at arbejde med musik som kommercielt produkt. Det er nogle af hovedkonklusionerne i en analyse
som foreningen DPA har fået udarbejdet om musikerhvervet. Seismonaut, der står bag analysen,
har kigget på, hvordan producere, tekstforfattere og sangskrivere arbejder og uddanner sig inden
for det kommercielle felt. 

Kunstens og musikkens økonomisk værdi
Når det gælder musikkens kunstnere, er de enkelte artister blevet bedre til at fokusere på indtægterne i deres projekter, ifølge Dansk Artist Forbund. Vurderingen kommer fra forbundets jurist og forhandler, Malene Andersen, der oplever en større forståelse og accept af det kommercielle aspekt i kunsten. Hun understreger at de fleste kunstnere godt ved, at de bliver nødt til at forholde sig til, hvad deres kunst er værd, hvis de skal leve af den:

Når det kommer til stykket, vil alle professionelle kunstnere jo gerne leve af deres kunst. Der har været en tradition og en historik tidligere, hvor det ikke har været så fint at tale om penge, og om hvad kunst er værd. Men når vi sidder med kontrakten, så skal vi tale om penge.«



M.I.L.K. på scenen på Trailerparkfestival 2016. Bag projektet står Emil Wilk. Konstellationen af de øvrige tilknyttede musikere varierer. Foto: privat.


Kontrakter handler om penge
Dansk Artist Forbund tilbyder medlemmerne rådgivning og sparring, også når det handler om at sætte værdi på kunsten. Forbundets jurister forholder sig til økonomien i den enkelte kunstners kontrakter og forhandler på deres vegne.

»Jeg taler hver dag med medlemmer om værdien af deres arbejde og forbereder dem mentalt på at forhandle om hvad deres produkt er værd. Det er det en kontrakt handler om, og derfor bliver man nødt til at tage snakken”, siger Malene Andersen.

Juridisk rådgivning er vigtig
M.I.L.K., Emil Wilk er en af de nyere medlemmer, som allerede nu har haft gavn af rådgivning og hjælp til forhandling af aftaler:

»På et kompetenceniveau har jeg fået rådgivning fra Dansk Artistforbund i forhold til juridisk sparring. Lige nu står jeg med en kontrakt, hvor de har taget dialogen for mig. Når det kommer til kontrakter, er det super kompliceret stof, hvor man skal sikre sig, at alt går som det skal. Her har de kunnet rådgive mig om ting, som jeg slet ikke selv var klar over – og de har kunnet tage diskussionen for mig,« fortæller han.

Lige nu er M.I.L.K. i gang med et større projekt, som også skal søsættes i udlandet. For M.I.L.K. handler det ikke om at tænke kommercielt, men nærmere om at prøve at tænke det anderledes. Man kan godt skabe økonomisk bæredygtig kunst, selvom det umiddelbart henvender sig til et smallere publikum 
 
Andre anerkender værdien
Som artist spiller rettigheder og kontrakter en stor rolle for både indtjening og arbejdsforhold, og kunstnerne skal blive ved med at sætte tal på værdien af det, de skaber, fortæller Malene Andersen.

Nogle artister har ikke gjort sig så mange tanker om andet end at de gerne vil have deres kunst ud. Men økonomien udgør en vigtig dynamik – hvis man sætter en pris på et produkt, så anerkender andre også, at det er noget værd.«

Se Seismonauts kortlægning: Populær og kommerciel musikproduktion som erhverv i Danmark

Tekst: Kat. Sekjær

 

Dansk Artist Forbund Dronningensgade 68 1420 København K tel 3332 6677
Søgemaskineoptimering og CMS