Klar til skrive under på en kontrakt?


 

Tjek DAFs 5 gode råd inden du indgår en forpligtende aftale med et musikselskab.

Sommerens koncerter står for døren, og mange nye artister bliver spottet af musikselskaberne.
Men med en ny kontrakt følger også mange spørgsmål. Skal du indgå en aftale om et længere
samarbejde med et musikselskab? Eller er det bedre med en hurtig handel, der får din musik ud
over rampen her og nu? Og hvad betyder kontrakten for din kunstneriske frihed, dine rettigheder
og din økonomi?

Det er bare nogle af de mange spørgsmål, som er vigtige for dig og som Dansk Artist Forbund løbende
rådgiver om. Her får du advokat Nathalie Rothes fem vigtige råd du skal have for øje, inden du skriver 
kontrakt med et musikselskab.

Af Laura Elisabeth Lind, journalist


1. Hvad er vigtigst for mig?
Noget af det aller vigtigste er at spørge sig selv: “Hvorfor vil jeg egentlig have en indspilningskontrakt”?
Vil du bare have din musik hurtigt ud, eller ønsker du et langt samarbejde? Hvor meget hjælp har du
brug for fra musikselskabet, og hvordan har du det med, at selskabet får en bid af kagen? Er du helt
ny artist, skal du først til at finde ud af, hvad man egentlig kan man spørge om, når man skal forhandle
kontrakt. Nogen vil måske føle, at kontrakter begrænser ens kunstneriske frihed, mens andre vil føle
det som som en stor hjælp - en tryghed, hvor selskabet kan være med til bygge ens karriere op. 

“Det kommer meget an på, hvem man er, og hvor man er i ens musiske livsfase. Det helt centrale er
at spørge sig selv: “hvad er vigtigst for mig?” siger Nathalie Rothe.


2. Kontakt Dansk Artist Forbund
Inden du indgår en aftale, så kontakt gerne Dansk Artist Forbund, så du ikke kommer til at stå i en situation, som du ikke på forhånd har gennemtænkt. Det kunne fx. være, at man kommer til at acceptere, at dele af ens liveindtægter kommer til dække økonomien i en master, som selskabet ejer. Forbundets jurister gennemgår gerne kontrakten med dig, inden du selv eller Dansk Artist Forbund forhandler den
på plads. 

“Der er mange forskellige aftaler, og der kan vi tage en snak om, hvad du har behov for, for at din produktion kan blive varetaget bedst muligt. Vi kan hjælpe med stille de spørgsmål, som kan være
med til at afklare, om man fx. vil være selvudgiver, indgå aftale med et indie-selskab eller lave aftale
med et major-selskab. For vi kender branchen rigtig godt. Vi giver individuel rådgivning, og ser mange,
Både de helt nye og dem med mange år i musikbranchen. I løbet af de sidste fem år har vi haft en for-
dobling i antallet af de aftaler, vi ser. Vi har selvfølgelig fuld fortrolighed og diskretion,” siger Nathalie Rothe.

3. Få styr på hvad du sælger og hvad du tjener 
En aftale er give and take. Selve indholdet i kontrakten kan handle om alt fra længden af aftalen,
hvordan man kan komme ud af samarbejdet og eksklusivitet til de rettigheder, man afgiver, godkendelsesret og markedsføring. Alt det vil være med til at forme ens kreative forløb. Man skal ofte være i stand til at se sit projekt i et lidt længere lys og det kan være svært. For hvem ved, hvor man er om et, to eller fem år? 

"Man kan være med til tage styring over processen når man ved hvad man selv vel. Når det handler om økonomien, er det super vigtigt, at man er opmærksom på, pengeflow og rettigheder. Hvordan fordeles indtægterne fra fx streaming, liveoptræden, forlagsudgivelser og sponsorater. Er selskabets andele rimelige? Og kan man så leve af sin musik?,” siger Nathalie Rothe.

4. Godt med en mellemmand
Nogle artister foretrækker at Dansk Artist Forbund kommer ind som forhandler imellem artist og musikselskab. Det kan være en fordel, hvis de personer, man skal sidde og lægge arm om procenter med, også er dem, man skal være kreative med bagefter, forklarer Nathalie Rothe:
“For nogen er det rart, at man slipper for den personlige konfrontation omkring økonomi og rettigheder. Og her skal det siges, at det ikke en konfliktskabende forhandling, vi går ind i. Det gode samarbejde
skal gerne fortsætte, efter kontrakten er indgået.”

5. Ingen dumme spørgsmål 
Det kan være meget svært at overskue alt lige fra, hvad en rettighed egentlig er, til hvordan pengestrømmene løber. Men hos Dansk Artist Forbund er der ingen dumme spørgsmål. Forbundet er med til at uddanne artisterne, så man ved, hvad man aftaler og ikke senere bliver skuffet. 

“Det er virkelig vigtigt med alt det her benarbejde, inden man skriver under. Man bør fx. også finde ud af, hvem selskabet er. Find nogen, der er signet til dem og tag en snak med dem. Tit glemmer folk at være undersøgende, fordi de bliver så glade for, at nogen vil udgive deres musik. Men det tager tid at lave en aftale. Jeg kan bare sige: Det er den tid værd,” slutter Nathalie Rothe.

OVERBLIK: Rettigheder i kontrakten

  • Hvem ejer masteren til indspilningen – fordele og ulemper?
     
  • Forlag – hvem må bruge mine værker?
     
  • Liveindtægter – hvem får indtægterne fra liveoptræden?
     
  • Synkronisering – hvornår må musikken bruges i film og reklame ?
     
  • Merchandise – hvordan ser fordeler økonomien sig i det merchandise der produceres og sælges?

 


WEBINAR 15/6 - Rettigheder i kontrakter

Deltag i Dansk Artistforbunds webinar og fyr styr på økonomi og rettigheder i musikkontrakter 
Info og tilmelding

Dansk Artist Forbund Dronningensgade 68 1420 København K tel 3332 6677       About us in EnglishCookie politik
Søgemaskineoptimering og CMS