"Man kan spille vildere ting på Roskilde end på en natklub"

Hvert år er nogle af landets bedste djs med til at kickstarte Roskilde Festival, inden det officielle program åbner. Christian d'Or og JJ Wild, der har sat gang i festivalen fra dj-pulten flere år i træk, mener at festivalen kan bære en ren DJ-scene.

Af Nanna Balslev 

I 2006 spillede dj-kollektivet Den Sorte Skole en efterhånden legendarisk koncert på Roskilde Festivalen daværende Skate-scene. Elleve år og to albums senere stod de i år øverst på plakaten med deres koncert på Orange Scene. Hvert år er nogle af landets bedste DJs med til at sætte gang i festen med dj-sæts på festivalens opvarmningsscener og ude på selve campingområdet.

I år havde festivalen booket populære dj-navne som bl.a. Fyraftensboogie, Dee Brown og Josefine Winding og Eloq og Emil Lange til at stå for hver deres klubevent under opvarmningsdagene. Også DJ-kollektivet Worldly, der normalt spiller dansemusik fra hele verden, havde deres eget event på årets festival sammen med ngo'en Turning Tables.

En af dem, der har spillet på Roskilde Festival i flere år som en del af warm-up programmet er JJ Wild, der udover at være dj, også er natklubbooker på Rust. I år spillede han søndag inden festivalen til eventet 'Streetz made us', der var præsenteret af onlinemagasinet Droz Daily Steezin.

»Der er en helt særlig stemning, når man spiller på Roskilde Festival. Jeg plejer også at gå nogle nye veje rent musikalsk, fordi man kan spille nogle mere vilde ting på Roskilde, end man f.eks. kan på en natklub. Man kan teste publikum og f.eks. lave et pull up (hvor man starter sangen fra begyndelsen igen, red.) midt i en sang for at få dem til at gå amok. Hvis man har bygget sit dj-sæt ordentlig op, så kan man blande genrene meget mere end normalt. Folk kan godt blive helt vildt rowdy og hoppe rundt og laver mosh pit på Roskilde. Sidste år var der faktisk en, der brækkede sit ben under mit sæt, fordi han hoppede så vildt!«
 

På Roskilde Festival 2017 spillede dj's som JJ Wild (tv) og Christian d'Or (th), Emil Lange, Eloq, Epic Vinyls from Brazil, Morten McCoy, Marten Høger (DE), Palmalova og DJ Ed, der også er resident dj på Apolloscenen. 

At udfordre folk
En anden dj og musiker, der har spillet på Roskilde Festival de sidste par år, er Christian d'Or. Han spiller kun vinyl og ofte sjældne ting, som de fleste mennesker aldrig har hørt før. I år var han resident på Countdown-scenen og spillede mellem bands som Irah, Silvester og Gangly.

»Det var ikke meningen, at jeg skulle bygge bro mellem de optrædende kunstnere, men alligevel prøvede jeg at få det til at passe lidt. I starten spillede jeg mere chillet soul og brasiliansk musik, og senere gik jeg over i disco, boogie og 80'erhouse. Men fordi der var tre koncerter imellem mine DJ-sæt, fik jeg mulighed for at tænke over, hvilken retning, jeg ville hen. Det er helt anderledes flow, end når man spiller på en natklub,« siger Christian d'Or.
 
Som dj på Roskilde Festival handler det om både at varme publikum op til bandsne og sætte festen i gang, selv om folk måske er trætte, fulde eller ligefrem ligger og slapper af på græsset. En lidt anden opgave end at spille op til dans for et pakket, feststemt dansegulv på en natklub. Men Christian d'Or startede blødt ud, inden han satte tempoet op i sit andet dj-sæt.

»Senere kom der mere gang i den, og folk dansede. Jeg spillede både tyrkisk musik, soul og disco. Opgaven som dj er at starte festen inden bandsne går på, og samtidig give folk en musikalsk oplevelse. Desværre dækkede noget af scenografien for mit udsyn, så jeg ikke kunne se de forreste 20 meter. Det var nok en konstruktionsfejl, men det var ærgerligt, fordi det betød, at jeg ikke kunne se alle, og folk ikke se, hvor musikken kommer fra.« 



Som DJ på Roskilde er opgaven at sætte festen igang, på warm-up scenerne og i camping-området.. Foto: Kim Adrian.

Savner en decideret DJ-scene
JJ Wild kan godt savne en officiel DJ-scene på Roskilde Festival med fokus på urban- og klubmusikken. 

»Klubfesterne på campingområdet og Street City-scenen er noget af det vildeste, jeg har spillet til nogensinde. Jeg kunne godt savne en scene på festivalen med den rå energi. En scene, hvor man kun havde DJs, der spillede urban genrer som hiphop, dancehall, r&b, afropop, grime og house – alle mulige genrer – og så nogle af de bedste rappere, der afløste hinanden bakket op af DJs og dansere. Lidt ligesom man kender det fra f.eks. gadefester på Jamaica eller karnevalet i Notting Hill.«

Christian d'Or har også spillet på festivalens Street City-område i 2016 sammen med Tue Track og Epic Vinyls from Braz og er enig i, at dj-kulturen sagtens kan bære sin helt egen scene. 

»Jeg spillede på Street City sidste år, og det var et super fedt publikum at spille for. Vi spillede kun vinyl og alt muligt, som folk ikke kender – både disco, latin, soul og gammel hiphop. Det var en sindssyg dansefest! Det kunne være fedt, hvis der var en fast scene under festivaldagene med de bedste danske og udenlandske DJs. En slags festtelt men bare med virkelig fed musik fra hele verden,« siger Christian d'Or.  
 

Dansk Artist Forbund Dronningensgade 68 1420 København K tel 3332 6677
Søgemaskineoptimering og CMS