Ny klimaaktør i klassen

En sal fuld af teater- og scenekunstfolk mødtes forleden for at tale om fælles klimaløsninger for
en bæredygtig omstilling på scenekunstområdet. Flere er allerede startet, og mange vil gerne følge
trop med helt konkret handling, blandt andet i form af et charter med indsatser som kan bruges
på tværs af scenekunstarterne. 

Over 70 teater- og scenekunstfolk deltog i debatmøde om klimaløsninger. Foto: Jacob Teglgaard.

Jeg er glad, for det her øjeblik har jeg ventet på i 33 år!” sagde en veloplagt Jytte Abildstrøm til forsamlingen af teaterdirektører, instruktører, repræsentanter fra organisationer, oplægsholdere, kulturborgmesteren i København med flere.

Det er initiativtagerne ’Bæredygtig Scenekunst NU’ der med mødet vil sætte handling bag ordene,
eller ’ånd i hånd’ som Jytte formulerer det. I første omgang i form af et klimacharter for scenekunsten,
som er ved at blive til. 

CO2 neutral musik
Nogle kunstnere er allerede startet med at fjerne skillelinjen mellem at være klimasynder i privaten
og professionelt. Jens Lysdal beder for eksempel til sine koncerter om fem øre fra publikum som kompensation for, at de er kørt i bil til koncerten. Og så sidder han også i en ny aktionsgruppe sammen med lederen af Roskilde Festivallen. Ambitionen er at gøre hele livescenen CO2 neutral, fortæller han. 

Det er langhåret og besværligt, og ingen andre gør det. Derfor skal de ting, vi finder ud af sammen, være enkle og hands-on,” siger han.   

For udfordringen er, at der er så mange områder, man kan vælge at slå ned på. Hvordan er stolen i backstagerummet produceret, hvordan er vandforsyningen til festivalen, kan man gøre noget ved
forbrug af plastik, transporten dertil og så videre. 

Det er så her, man må se på, hvad der er det mest væsentlige og så på sigt arbejde hen imod en helt CO2 neutral livescene. Selvfølgelig vil det gøre lidt nas i starten, men det vigtigste til at starte med er at reducere spild,” siger Jens Lysdal. 

God forretning
På Ålborg Kongrescenter har de fundet ud af, at klimaomstilling er en god forretning. De har et særligt team ansat til at håndtere den bæredygtige omstilling, og så har de valgt grønt lys til aulaen. At være klima-pioner er både godt for signalværdien og en god forretning. 

Vi bruger cirka 2 millioner om året på ting som energioptimering, renovation og ekstra medarbejdere, men vi tjener dem også ind igen. Det kan være på alt fra godt image til at spare på lyset,” fortæller direktør Nikolaj Holm. 

Kongrescentret har formuleret en politik på området, og har opnået en ISO certificering for husets miljøpåvirkning men mindre kan gøre det. 

Det vigtige er, at man har lagt en linje og en strategi, og så at man mener det, så det ikke bliver greenwashing,” siger Nikolaj Holm. 

Næste skridt
Flere og flere tiltag vil gøre det nemmere at handle klimakorrekt. For eksempel er det blevet et krav
for ansøgere til Københavns Kommunes musik- og scenekunstpuljer, at man skal have haft klima og ligestilling i tankerne til et nyt kulturprojekt. 

”Spørgsmålet er, om vi skal til at se noget af det samme fra Statens Kunstfond, eller om vi skal lave arbejdsnedlæggelser, kollektive benspænd eller nye dogmebevægelser?” lød det retorisk fra initiativtagerne.
I hvert fald var der udtalt behov for samarbejde, vidensdeling og en bred tilslutning til, at FNs klimamål er et godt sted at starte. 
Næste klimamøde bliver holdt 25. marts 2020 og skal handle om at udarbejde et fælles charter for hele scenekunstområdet. 

FAKTA - om Bæredygtig Scenekunst NU
Initiativet Bæredygtig Scenekunst NU er skabt på et ønske om at transformere dansk scenekunst
i en bæredygtig retning. 
Tilmelding til mødet i København den 25. marts sker på

LÆS OGSÅFælles opgave at lette klimabyrden

 

Dansk Artist Forbund Dronningensgade 68 1420 København K tel 3332 6677       About us in EnglishCookie politik
Søgemaskineoptimering og CMS