Streaming fra A til Z for selvudgivere

Vidste du, at det er blevet muligt at uploade tekst sammen med din musik på Spotify,
eller at din fil bliver lavet i 62 kopier, inden den bliver distribueret digitalt?


Deltagerne på DAFs streamingseminar midt i juni mødte tre specialister der delte viden fra hver deres område af streamingverdenen og gav tips og eksemper på hvad
man som selvudgiver selv kan gøre for at få flere streams. 

Brug tid på at lægge en plan
Det tager 28 min. at levere musik ud til hele verden. Men vil du
mere end at være tilgængelig, kræver det en nøje planlagt
strategi for at lykkes i streamingland,
”. Sådan lød et af det
vigtigste råd fra Henrik Fuglesang, der som konsulent for en
af verdens førende digitale distributører er en af dem, der ved
mest om området herhjemme.

Spotify alene udgiver 14,5 millioner nye sange alene i år,
og det er det globale spil, man er en del af, selvom man
har lavet verdens bedste sang, som fortjener at komme
i toppen af alle spillelister
,” forklarer han.  

Realisme og viden får dig længst
Men vil du på spillelisterne og op i algoritmerne, er nøgleordene tid og viden – det er dagens oplægsholdere enige om. For vellykket digital distribution kræver blandt andet, at man sætter sig
mere end godt ind i, hvem der lytter til musikken ude på tjenesternes spillelister, og at man kender
de forskellige tjenesters særegenskaber. 

Laver du blød jazzmusik og satser udelukkende på top 50 på Spotify, er der et mismatch, som sandsynligvis vil gøre, at du ikke kommer på de spillelister, som henvender sig til din målgruppe,”
siger Henrik Fuglesang og tilføjer: 

Der er over 350 forskellige musiktjenester i verden. Derfor er det en god idé at kende de forskellige tjenester og deres måde at arbejde på, så du kan målrette din pitch til de mennesker, der kuraterer playlisternes smag”.


Tag dine egne følgere med
Hos musikselskabet Tamburinocerous starter de mange måneder før en udgivelse og tænker
nøje i singler, albums og en samlet markedsføringsstrategi.

Den tidligere trommeslager og nu partner i musikselskabet
med navne som Chorus Grant og Efterklang, Kristoffer Rom,
ved af erfaring, at det er en rigtigt god idé at skabe en
fanbase, som man kan tage med ind i streamingland. Det
kræver gode strategier for markedsføring på sociale
medier og en aktiv liveartist.

 ”Når dine fans går ind og streamer dig en hel masse,
kommer du op i opmærksomhedsfeltet hos tjenesterne,
som måske af den grund vil begynde at placere dig bedre
”   

ISRC koden er dit digitale CPR nummer
Og hvis man så har alle de ting i orden, kan det være en bindestreg eller uoverensstemmelse i titlen,
der gør at dine plays ikke bliver registeret samme sted, og dermed kommer du ikke højt op i
algoritmerne.                                                                                                                         

”ISRC koden er blevet meget vigtigt, for det er den, der identificerer dig, dine værker og al den metadata, der er bag tracket. Det er vigtigt at have den samme kode på samme sang, for ellers kommer plays fra eksempelvis singleudgave og albumudgave ikke på samme track og er dermed ikke med til at give en god placering i algoritmerne. Så det gælder om at få styr på metadata,” siger Henrik Fuglesang

”Da jeg skulle lancere Hush’s nye plade, havde Dorthe lige været i Toppen af Poppen som soloartist Dorthe Gerlach, så det gjaldt om at få hendes følgere over på Hush’ nye udgivelse. Derfor måtte vi sætte Dorthes navn ind i titlen, så det var hende, der kom frem ved søgning. Siden kunne vi faktisk slette det igen,” siger Henrik Fuglesang. 

Private playlister kan også være en vej til flere followers
Kjetil Muledid blev drevet af en skuffelse over manglende placeringer på spillelisterne, til selv at blive ekspert på streaming for selvudgivere. Et stort arbejde med at finde og dyrke private playlister har givet ham streams, gigs og netværk. 

"Det er lidt af et detektivarbejde at finde vej til de private playlister, 
men det er også en måde at få eksponering på, hvis det lykkes. 
Så gælder det om at kontakte de private playlisteindehavere og
sige, at du synes, din musik passer til dem,
”  forklarer han.

Men for at tiltrække opmærksomhed til din musik er det er vigtigt
at finde ud af, hvem der er dine ’related artists’, og hvem er de
’related’ til, fortæller Kjetil:

Selv om man laver instrumental musik på piano, er det måske ikke
Keith Jarret, som er din mest ’related’. Det er altså ikke udelukkende
på musikken, men nok så meget på ’moods’, niveau og målgruppe
,”
siger han. 


LÆS OGSÅ
Spillelister er blevet vigtige alternativer til radioen

Fortsat fokus hos DAF
Teknologien bag streaming udvikler sig hele tiden og Dansk Artist Forbund har fokus på at formidle viden om muligheder og udfordringer. Forbundets jurist Jens Skov Thomsen er glad for tilslutningen til dagens seminar:

”Vi oplever at medlemmerne er meget interesserede i strukturerne omkring musikstreaming og i at følge med i hvordan de ændrer sig. Området hører med til artisternes hverdag, hvad enten de selv udgiver eller har andre til det,” siger han.


Tekst: Sara Indrio

Foto: PR-foto og Anne Valeur (Kjetil Muledid)

Dansk Artist Forbund Dronningensgade 68 1420 København K tel 3332 6677       About us in EnglishCookie politik
Søgemaskineoptimering og CMS