Teatre klar til nyuddannede nycirkusartister

I disse dage afslutter det første hold højtuddannede nycirkusartister deres uddannelse fra
Akademiet for Moderne Cirkus, AMOC. Forventningerne hos arbejdsgiverne er store. Artisterne 
kommer med en kunnen og en fornyelse, som teatret trænger til. Også publikum er klar til
nycirkus på højt niveau. 

I maj 2017 forlader de første højtuddannede artister fra nycirkusuddannelsen AMOC efter 3 års undervisning, klar til at arbejde med nycirkus og fysisk og visuelt scenekunst. Ifølge Hans Christian Gimbel, ansvarshavende direktør på Republique burde de nyuddannede artister have interesse for
alle, der laver teater:
"De kommer med en tiltrængt fornyelse af kropslighed og spænding i teatret, som er helt afgørende
for fornyelsen af teatret som sådan og derfor også for tilgangen til fremtidens teater, som publikum allerede higer efter."


Flere danske artister medvirkede i forestillingen 'Bosch Drøm' på Republique (med The 7 Fingers) i 2016. Foto: Per Morten Abrahamsen.


Højt niveau kræver uddannelse
Hans Christian Gimbel mener, det er på tide, at Danmark har fået en professionel nycirkusuddannelse og forklarer, at et felt ikke kan udvikles på højt professionelt plan, uden at aktørerne har en uddannelse at støtte sig til:"Jeg ser det fuldt på linje med nødvendigheden af musicalakademiet i Fredericia, som også er årsagen til, at vi i dag har fået et så markant aftryk på hele musicalgenren herhjemme – som vi eksempelvis ser fra både Fredericia og Østre Gasværk."

Stort potentiale for nycirkusartister
Men hvordan ser fremtidens arbejdsudsigter ud for de nyuddannede? Er der arbejde til dem i
Danmark, eller skal de i højere grad satse på at arbejde internationalt?
Hans Christian Gimbel mener, at der først for alvor vil blive satset på nycirkusgenren herhjemme,
når vi har artister på højt niveau i Danmark:
"Det kræver selvfølgelig en udviklingsperiode, hvor uddannelse og teatermiljø får afstemt behov for mulighederne, indholdet i kvalitet og kompetencerne. Men på sigt vil der være lige så stort behov for nycirkusartister herhjemme, som der er behov for musicalartister. Publikum hungrer allerede efter et højt niveau i den genre – også kommercielt. Potentialet er derfor stort. Spørgsmålet er, om der er nogen som er villige til at yde den nødvendige satsning, som skal til, for at der for alvor bliver en etableret og højprofessionaliseret tilgang til teatret herhjemme."

De nye artister vil inspirere
Også Kasper Wilton, teaterchef på Folketeatret, glæder sig over, at der er en nycirkusuddannelse i Danmark:
"Det er supergodt - også fordi alting jo ofte starter på et niveau, som i princippet altid er for lavt. Med en uddannelse skaber man et fundament  hvorfra man hiver niveauet op. Det tvinger os til at nytænke, og det, synes jeg, er smadder inspirerende," siger han og tilføjer, at de professionelt uddannede nycirkusartister kan blive en stor inspiration for det fremtidige sceniske udtryk. 

Også interessant for klassisk teater
Ifølge Wilton, har nycirkus været længe undervejs, men er først nu blevet en etableret genre. Han nævner Peter Langdals iscenesættelse af ’Erasmus Montanus’ fra 1984 som eksempel: "Det var en slags nycirkus – det vidste man bare ikke, at det hed dengang."

I dag låner flere og flere sceneperformere fra nycirkusgenren, og bruger det i alt fra rockkoncerter til klassiske balletforestillinger. Nycirkus taler til et bredt publikum i mange forskellige scenekunstneriske sammenhænge. På Folketeatret vil man i næste sæson kunne opleve elementer fra nycirkus i Peter Pan-forestillingen. De nyuddannede sceneartister er derfor også interessante for et mere klassisk teater som Folketeatret, slutter Wilton: "Det går begge veje: Når de er der og er til rådighed, begynder man at tænke mere nyt, så det er de helt bestemt."

FAKTA
Akademiet for Moderne Cirkus er en statsstøttet og SU-berettiget 3-årig forsøgsuddannelse med undervisning i både traditionel cirkustræning og scenisk optræden. Akademiet er med i det europæiske netværk af cirkusskoler, FEDEC.
De studerendes afsluttende kunstneriske svendestykker vises for offentligheden 19. maj.

Af Kat. Sekjær

Dansk Artist Forbund Dronningensgade 68 1420 København K tel 3332 6677
Søgemaskineoptimering og CMS