Barndommens instrumentvalg har stor betydning for en karriere. Foto: Kulturlivets Analyseinstitut 

Rapporten har til formål at undersøge, hvorfor piger oftere end drenge forlader den musikalske fødekæde. Derudover kommer rapporten med anbefalinger til, hvilke initiativer, der kan fastholde talenter på tværs af køn og baggrund.  

Selvom piger og unge kvinder gennem de sidste 10 år har fyldt mere på landets musikskoler (57%), så udgør kvindelige professionelle musikere kun 25 pct. af de 14.024 professionelle musikere i Danmark i 2023. Det viser tal fra Danmarks Statistik. 

Rapporten viser, at instrumentvalget er en af de ting, der kan få stor betydning for pigernes karrieremuligheder: 

”Vi vidste, at faktorer som jobmuligheder og økonomi spiller en rolle for kvinders lyst til at blive i musikken. Men at barndommens instrumentvalg også har stor betydning for, om de får en musikkarriere, er en ny opdagelse,” siger Jens Christian Nielsen, analysechef i Kulturens Analyseinstitut. 

De kvinder og mænd, der deltog i spørgeskemaundersøgelsen, peger på grundskolen som det første betydningsfulde møde med musik. Her var introduktionen præget af en kønsopdelt tilgang til instrumenterne, som kom til udtryk ved, at drengene valgte de “larmende” instrumenter, mens pigerne enten valgte mere “blide” instrumenter eller sang.   

Muligheder for samspil og netværk 

Instrumentvalget er et af de aspekter, der er afgørende for de unge musiktalenters mulighed for at spille sammen med andre. Netop det at indgå i et fællesskab omkring musik styrker deres musikalske og sociale færdigheder. Det er færdigheder, der ofte udvikles udenfor det etablerede undervisningsmiljø, og som kan få stor betydning i en senere karriere indenfor rytmisk musik, hvor netværk er afgørende.  

”Vi ved, at netop sammenspil op gennem teenageårene har stor betydning for både den musikalske udvikling, motivation for videre uddannelse og etablering af netværk,” siger Jens Christian Nielsen. 

Rapporten, som blandt andet er lavet på baggrund af fokusgruppeinterviews, samler op på de bagvedliggende barrierer for lige adgang til musikalsk udvikling. Her oplever piger og unge kvinder et konkurrencepræget og mandsdomineret undervisnings- eller samspilsmiljø, der kan gøre det udfordrende at deltage på lige fod med de mandlige medstuderende.  

Rapporten viser, at initiativer som SheCanPlay (og JazzCamp for Piger, red.) giver piger og unge kvinder mulighed for at få positive erfaringer med fællesskaber, hvor de trygt kan udfolde sig musikalsk.  

Anbefalinger fra rapporten 

Rapporten har fire anbefalinger til arbejdet med talentudvikling indenfor musik. De handler om, hvad der skal til for at sikre lige adgang og gode vilkår for alle unge talenter uanset køn: Fokuseret arbejde med bevidst og diverst instrumentvalg til musikskoleelever, kompetenceudviklings initiativer til undervisere, mere synlige forbilleder for unge kvinder og piger samt et fortsat fokus på dataindsamling og monitorering.  

Du kan læse hele Musiklivets Talentrapport her.