Danmark skød sit formandskab i EU i gang med en internationale konference om AI og ophavsret. Her præsenterede og debatterede internationale aktører blandt andet det danske lovforslag, som indebærer ændringer, der beskytter bedre mod misbrug af stemmer og ansigter i deepfake-indhold og en ny, så kaldt ’præstationsbeskyttelse’ af udøvernes arbejde. Lovforslaget kommer sammen med en række anbefalinger og en omfattende rapport om brugen af AI og beskyttelse af ophavsret.

Sara Indrio, der talte på vegne af de danske artister til konferencen, satte fokus på den manglende beskyttelse i den nuværende lovgivning:

”Lovgivningen er blevet overhalet af teknologien, og det har politikerne bag forslaget heldigvis givet os ret i, at vi skal have rettet op på,” siger hun.

Som loven er nu, er der en uretfærdig forskel mellem skabere af tekst og musik og dem, der performer musik, men også cirkus. Med præstations-beskyttelse, ville vi nemlig få en ophavsretlig beskyttelse af cirkusartisterne, som er mere dækkende, end den er i dag. I en virkelighed, hvor brugen af AI bliver langt mere almindelig og udbredt, er det nødvendigt at lave mere vidtgående beskyttelser, så vi undgår, at kunstig intelligens uden konsekvens eller betaling kan efterligne stemmer, misbruge ansigter, personer eller brand og at selve præstationen også kan have ophavsretlig beskyttelse, selvom selve værket ikke er beskyttet af ophavsret.

”Der er i høj grad brug for ambitiøse løsninger, som også gør det muligt at komme videre med brugen af AI, så det kæmpe potentiale i AI bliver på bekostning af vores økosystemer, økonomiske muligheder – og den fundamentale tillid mellem kunstner og publikum,” siger Sara Indrio og tilføjer:

”Det er en særlig mærkesag for forbundet at få beskyttet cirkus bedre, og med det nuværende forslag ville vi se en historisk landvinding.”

Lovforslaget, ekspertgruppens rapport med anbefalinger og konferencen markerer høje ambitioner fra Danmarks side, og kom samtidig med, at Koda sat tal på de store økonomiske konsekvenserne for musikbranchen. Hvis den nuværende udvikling fortsætter, står dansk musik til et omsætningstab på 28 procent i 2030, fremgår det af rapporten.

”Det er et stigende pres på kunstneren for at give rettigheder til AI-træning væk. Kombinationen af algoritmer, AI og streamingteknologien trækker allerede nu værdien af det kunstneriske indhold væk fra artisterne, og det vil kun blive sværere og sværere at dæmme op for. Derfor er en stærkere lovgivning helt nødvendig for at beskytte både kunstneriske ideer og præstationer. ”

På konferencen forsvarende Sara Indrio de konkrete forslag som Dansk Artist Forbund har bragt videre til både ekspertgruppens anbefalinger og ny lovgivning om ophavsret:

  • Præstationsbeskyttelse – beskyttelse af alle præstationer – også når det fremførte værk ikke er beskyttet af ophavsret.
  • Efterligningsbeskyttelse – beskyttelse af udøverne/performerne mod ‘in the style of’.
  • Deep fake beskyttelse – beskyttelse af brand, person og stemme.