Det er morgen i de store lokaler på Enghavevej, hvor AFUK – Akademiet for Utæmmet Kreativitet – holder til. I den højloftede sal bagerst i huset er eleverne på linjen for Cirkus og Scenekunst ved at gøre sig klar. Træningstøjet er en slags fast uniform til den opvarmning, de hver morgen afholder for hinanden. Det er et vigtigt ritual og fundament, der sikrer, at kroppen er varm, styrket og klar til dagens træning og udfordringer.  

”I træningen er der mange repetitioner, og der skal trænes meget for at gøre kroppen stærk og fleksibel,” siger Mikkel Hobitz, der er cirkusartist og underviser på AFUKs linje for Cirkus og Scenekunst. Han instruerer eleverne i en øvelse, hvor eleverne gentagne gange laver kolbøtter på underlaget. Øvelsen er en basis for et mere krævende trick, som en saltomortale.

I krydset mellem sport og kunst 

Samtidigt hænger to elever i ribberne på bagvæggen. De aktiverer mavemusklerne ved at løfte benene mod ansigtet. Øvelsen ligner noget, der kunne foregå i et fitnesscenter eller til gymnastiktræning, men eleven Ronja Hestad oplever en tydelig forskel.  

Gymnastiktræningen i Ronja Liv Hestads barndom var præget af en høj grad af struktur, og til konkurrencerne blev hun bedømt i et fast pointsystem. De mange års gymnastiktræning kommer hende til gode i disciplinerne på AFUK, men cirkus byder for hende også på nye udtryk: 

“Jeg mindede engang mig selv om, at jeg skulle strække mine fødder i en håndstand, hvor min lærer spurgte: ‘Hvad nu, hvis det er en del af dit kreative udtryk, at du bukker dem?’ Den kreativitet og frihed er en fantastisk måde at bruge sin krop på,” fortæller Ronja Liv Hestad, elev på AFUK og tidligere elitegymnast.  

Ronja sætter af fra jorden, mens en underviser giver hende et diskret skub opad. Hun griber fat om trapezen og begynder at svinge sig frem og tilbage. Underviseren instruerer hende og fortæller, at jo mere momentum, der er, jo mindre styrke skal hun bruge for at svinge sig op over stangen. Underviseren står ved siden af trapezen og følger Ronja med øjnene, klar til at gribe ind og vejlede. 

Nærvær og ansvar for hinanden 

I den store sal runger lydene rytmisk fra trampolinernes fjedre og fra fødder, der lander hårdt på de bløde underlag. Undervisernes stemmer og instruktioner blander sig med snak og grin mellem de studerende, der er som baggrundsmusik til dagens træning.  

”Vi er så nærværende, når vi er her,” siger Inga Haarløv, elev på Cirkus og Scenekunst på AFUK. Underviserne støtter eleverne, men eleverne bliver også uddannet i at hjælpe hinanden i de fysisk krævende øvelser.    

”Jeg står hver dag ved siden af en, der skal lave et trick – det kunne være en salto – og jeg skal sikre mig, at jeg får flippet dem ordentligt, så de ikke lander på nakken,” siger Inga Haarløv.  

De fleste elever på AFUKs Cirkus og Scenekunstlinje er medlemmer hos Dansk Artist Forbund. De er herigennem dækket af forbundets forsikring, som i høj grad er relevant for de fysiske artister. Og det er tydeligt, at nærvær og sikkerhed er et særligt fokus i træningssalen. 

Den kontrollerede krop gør det umulige let 

For enden af den lange måtte er en blød madras. Her står Mikkel Hobitz klar til at hjælpe eleverne i kraftspring, ligesom han indimellem demonstrerer faldeteknik og afsæt fra det hårde underlag. Alt sammen for at sikre sig, at eleverne lærer at udføre øvelserne kontrolleret.  

”Alt i cirkus er enormt kontrolleret,” fortæller Mikkel Hobitz, der udover at undervise på AFUK’s Cirkus og Scenekunstlinje selv er udøvende cirkusartist. Den kontrollerede krop kan få det svære og måske umulige til at se legende let ud. Det er netop det, der er dragende ved cirkus, risikoen, som mange cirkusdiscipliner overvinder.  

“Vi mennesker forstår risiko meget instinktivt, fordi vi hele tiden oplever den – når vi bevæger os i trafikken, eller når vi hælder kogende vand op,” siger Mikkel Hobitz, der selv oplever den særlige forbindelse, der skabes til publikum, i de kropslige discipliner, når han optræder. 

”Og selvfølgelig, hvis der er en, der står på hovedet på en seks meter høj pæl, så ved vi godt, at det er high stake.” 

AFUK har hvert halve år 34 elever på Cirkus og Scenekunstlinjen og er et af de få steder i Danmark, der tilbyder et struktureret forløb i cirkus. Skolen fungerer som trinbræt til videre uddannelse og arbejde indenfor cirkus for flere cirkusartister.  

Cirkus og Scenekunstlinjen optager nye elever hvert halve år. Find info her Næste optagelsesworkshop i november – tilmelding på afuk@afuk.dk

Video, fotos og tekst af fagjournalist
Alberte Silberbrandt