Morten Uglebjerg Norli og Anna Nerdrum Bøgwald. Foto: Kristin Aafløy Opdan

Klovnen spiller det urgamle drama om at fejle – og måske lykkes alligevel. Før i tiden blev klovne ofte opfattet som farlige, men siden 70erne har de haft en mere uskyldig karakter.

Klovnefiguren ligner og agerer ofte som en outsider. Med kejtethed og et barnligt kropssprog, skaber klovnefiguren det perfekte afsæt for at skabe empati og bryde grænser – og tilskuerne kvitterer med latter.

At forløse klovnens essens kræver en veludviklet evne til at være i kontakt med publikum og en sikker sans for timing, som det også sker i dag hos standupperne, selvom de selvfølgelig ikke kan betegnes som klovne på den måde, vi traditionelt forstår det.

Vi ser også klovnene spille en central rolle i det danske sygehusvæsen og som faglighed på tværs af traditionelt cirkus og samtidscirkus. Det siger chef for Cirkusmuseet, Mikkel Knudsen, som Dansk Artist Forbund har bedt om at sætte perspektiv på klovnefagets udvikling og potentiale.

Den innovative klovn

Mikkel Knudsen ser flere udviklingsspor for faggruppen, men fremhæver især det tværæstetiske, som blander form og genre i nutidens klovnefaglighed.

”Vi har altid haft stærke cirkusfamilier i Danmark”, fortæller han og nævner ud over de mest kendte som Benneweis, Schumann og Enoch også familien Steckel. Freddi Steckel, der i en alder af 74 fortsat er aktiv, modtog i 2024 hæderen Den danske cirkuspris for sin udvikling af kunstarten i Danmark. ”Dengang voksede man op med cirkus, lærte håndværket i familien og udviklede numrene sammen, og sådan er det også fortsat, men i mindre grad i dag, hvor det er blevet sværere at drive cirkus”, fortæller Mikkel Knudsen og fortsætter:

”Vi har stadigt traditionelle cirkusklovne med rødder i de klassiske klovnenumre, men der er også mere innovative klovne. Her kan jeg pege på det prisbelønnede dansk-finske klovnepar BonBon & Tiina, der blandt andet har et badminton- og et klokkespilsnummer på repertoiret, multikunstneren Alexander Arli fra Cirkus Arli, der også har medvirket i en række revyer og – dog som stepdanser – i Lars von Triers Dancer in the Dark, og Søren Østergaards gentænkte klovnekarakterer i Zirkus Nemo. Fællesnævneren er, at de tager klassiske klovnekarakterer og gør dem til deres egne med stor kvalitet i udførelsen.”

Foto: Klovnen BonBon / Lasse Nørager (tv) – og multikunstneren Alexander Arli fra Cirkus Arli

Hospitalsklovnen

Klovnefagligheden er også blevet en vigtig faktor i sundhedssektoren: 68 klovne arbejder netop nu for Danske Hospitalsklovne, der er til stede på hospitaler og andre behandlingsinstitutioner for børn i hele Danmark. Klovnefagligheden bruges her til at skabe et åbent, imødekommende rum omkring de syge børn og deres familier, og dermed gøre det lidt lettere at være patient og overkommer smerter og usikkerhed.

Læs mere om Danske Hospitalsklovnes definition af klovnefagligheden her

”Hospitalerne er meget aktive, og klovnene er klædt godt på til opgaven igennem uddannelsen til hospitalsklovn. Jobbet kræver især, at klovnen kan være til stede i mødet med patienten og ikke kommer med en fast performativ skabelon.

Foto: Danske Hospitalsklovne

Hospitalsklovnene løfter en vigtig opgave, ligesom i øvrigt omsorgsklovnene, hvis arbejde ikke er lige så kendt”, fortæller Mikkel Knudsen. Mange af omsorgs- og hospitalsklovnene udspringer af The Commedia School, som ligger i København. Skolen arbejder ud fra Carlo Mazzone-Clementi, Jacques Lecoq og Moshe Feldenkrais’ praksis, og opfordrer sine elever til at engagere sig i sociale forandrings spørgsmål, for eksempel ved at bringe klovnekarakteren ud på plejehjem og til demente, som omsorgsklovnene typisk gør.

Er der en klovn gemt i standup?

Moderne standup ligger langt fra den klassiske, ofte ordløse og nogle gange poetiske klovnekarakter, men har en fællesnævner i den endnu ældre narrekarakter, hvis særkende er at sige den ubehagelige sandhed – gerne på en sjov måde.

Man kan genkende denne ur-funktion i tidstypisk aftapning i Casper Christensen og Frank Hvams tv-serie (2005-2022) og film Klovn, (2010-2020), der dyrker det statusfald, sandheden fremkalder, hvad enten man falder fysisk på halen eller begår et socialt faux-pas.

Rune Klan, stand-up-komiker og entertainer

Man kan også finde klovnekarakteristika hos en standupper som Rune Klan, der kombinerer comedy med tryl til et poetisk univers med et bevidst mål om ”at røre”, som han har defineret det i et interview på Heartbeats, eller i de fysiske udtryk hos artister som Thomas Warburg og Simon Talbot. Men hvor standupperne typisk arbejder med meget konkrete og samtidstypiske temaer som fertilitet og faderrollen, forholder den klassiske klovnekarakter sig mere naivistisk og kropsligt til eksistentielle temaer.

”Klovnefaget har vist sig at være langtidsholdbart over mange århundreder, og gang på gang ser vi, hvordan klovnekarakteren virker forløsende og som en grundlæggende vigtig udtryksform, som mennesket har brug for at kunne spejle sig i. Vi skal kunne grine og græde sammen med klovnen og hans/hende ukuelige kamp for at lykkes,” siger Mikkel Knudsen.

Artikelserie om artister, der er specialiseret i cirkusgenrerne

I løbet af 2025 sætter Dansk Artist Forbund spot på artister i cirkusgenrerne. I en række artikler kan du følge med i de kunstneriske udtryk som artister, som f.eks. klovne, entertainere, tryllekunstnere, akrobater, luftartister eller jonglører, bringer ud på de danske scener.

Tekst: Freelance-journalist Anne Liisberg