Samtidig understreger begge fagforeninger, at de har forbeholdt medlemmernes rettigheder i relation til generativ AI over for samtlige labels, der opererer på det danske marked. Det betyder, at rettigheder til brug i AI-sammenhænge fremover skal forhandles kollektivt gennem forbundene.

Nu sendes en nordisk erklæring fra en række kunstner-, musiker- og performerorganisationer, som repræsenterer hundredtusindvis af rettighedshavere som åbent brev til alle labels. Her advares der mod en udvikling, hvor musik bruges til AI-træning og generering af syntetisk indhold uden reel involvering af de kunstnere og udøvende kunstnere, der har skabt materialet.

“Vi ser en udvikling, hvor AI-aftaler i stigende grad bliver indgået mellem store kommercielle aktører, mens kunstnerne står uden for døren. Det er ikke acceptabelt. Musikerne oplever, at det er deres labels, der sælger deres værker til AI-træning og indgår aftaler på vegne af dem uden mandat. ” siger Sara Indrio, forperson for Dansk Artist Forbund og i Performex.

”Når musik bruges til at træne AI, skal det ske på grundlag af samtykke og aftaler, der er forhandlet kollektivt. Ellers risikerer vi at underminere hele det fundament, musikbranchen hviler på,” siger Sara Indrio.

Også Dansk Musiker Forbund peger på, at styrkede kollektive aftaler er afgørende for at sikre balance i en branche, hvor Tech-virksomheder og labels i stigende grad indgår aftaler om brug af musik til træning af AI.

“Kunstnere og artister skal ikke stå alene over for techgiganter og nye teknologier. Kollektive aftaler er den eneste måde at sikre reel indflydelse, gennemsigtighed og en fair andel af den værdi, der skabes. Det gælder også AI. Derfor er det afgørende, at kunstnernes organisationer er med ved bordet fra starten og ikke efterlades til blot at samle artisterne op bagefter,” siger Thomas Sandberg, forperson for Dansk Musiker Forbund og næstforperson i Performex.

”Vi hyldede alle, da major labels lagde sag an mod store AI-tjenester, for at beskytte kunstnernes rettigheder og værker. Nu ser vi forfærdede til, mens major labels gør nøjagtigt det samme.” siger han.

Han understreger, at kunstig intelligens ikke i sig selv er problemet, men måden den implementeres på i musikbranchen er afgørende.

“Musik er ikke data uden kontekst. Det er menneskers arbejde, optrædener og identitet. Derfor skal kontrollen med brugen af det ligge hos kunstnerne selv gennem deres organisationer, ”siger han.

Den fælles nordiske erklæring samler organisationer fra Danmark, Sverige, Norge, Island og Finland. De repræsenterer tilsammen hundredtusindvis af kunstnere, musikere og udøvende kunstnere.

Budskabet er entydigt: AI i musikbranchen skal reguleres gennem kollektive aftaler baseret på samtykke, gennemsigtighed og fair vederlag.

“Det her er et opgør med en udvikling, hvor kunstnernes rettigheder halter efter teknologien. Når organisationer fra hele Norden står sammen, sender det et klart signal til branchen: AI-aftaler kan ikke indgås uden om de mennesker, hvis arbejde det bygger på,” siger Sara Indrio.

Se den fælles eklæring: Built on Our Work – Without Our Consent