Ny rapport sætter tal på kunstnernes rettighedsbetaling

En helt ny rapport Kunstneres rettighedsmidler i tal giver for første gang et samlet indblik i den betydning af som de kollektivt forvaltede rettighedsmidler har for kunstneres økonomi.
Rapporten er udarbejdet af Dansk Kunstnerråd og giver et samlet overblik over, hvor mange af landets professionelle kunstnere der får udbetalt rettighedsmidler.
Tallene dækker den del af de kollektivt forvaltede rettighedsmidler, der udbetales direkte til individuelle kunstnere og kulturskabere fra fx Koda, Filmex, Gramex og VISDA for brug af bl.a. musik, film, tv-produktioner og billedkunst.
68 procent af alle kunstnere modtager rettighedsbetaling
De nye data, der er fremskaffet i samarbejde med Danmarks Statistik, viser bl.a., at ca. to tredjedele (68%) af kunstnerne herhjemme modtager kollektivt forvaltede rettighedsmidler.
”Rettighedsmidlernes rolle har ikke tidligere været opgjort samlet på tværs af alle kunstområderne. De tal, vi fremlægger her, udfylder et vigtigt hul i den eksisterende viden om kunstneres arbejdsvilkår,” siger Søren Bang Jensen, forperson i Dansk Kunstnerråd om rapporten
Indtægterne går at nye projekter
Udover tal og tabeller rummer rapporten interviews med markante kunstnere, der fortæller at rettighedsmidlerne gør det muligt at udvikle nye kreative projekter. En af dem er musiker Asger Techau er rettighedsmidlerne en vigtig del af økonomien bag hans arbejde fortæller han i rapporten.
Uden rettighedsmidler ville jeg ikke have råd til at skabe ny musik. Alle satser på det sikre og er på udkig efter næste hit. Der er en desperation i musikbranchen i de her år, hvor alle kæmper for at blive set og hørt. Uden rettighedsmidler ville der ikke blive skabt særlig meget ny, meningsfuld musik i den danske musikbranche, tror jeg.”
For musikkens kunstnere udgør rettighedsmidlerne hele 43 % af den samlede indkomst fra det kunstneriske virke. Men når gennemsnittet opgøres på køn, viser tallene, at mændene har flere rettighedsindtægter end kvinderne.
I rapportens interviewdel fortæller Pernille Rosendal, hvordan hun oplever faldende rettighedsindtægter siden streamingtjenesterne kom til:
”I mine yngre dage blev min musik spillet meget og genererede mange rettighedsmidler. I dag er min indtægt fra rettighedsmidler faldet kraftigt. En årsag er, at de store streamingtjenester betaler os, der har skabt musikken, alt for lidt for streaming. En anden årsag er, at min musik ikke længere spilles så meget i radioen. Og jeg er ikke i tvivl om, at det sidste handler om alder.”
Dansk Kunstnerråds rapport Kunstneres rettighedsmidler i tal kan downloades her.
Læs nyhed om rapportens nøgletal og datagrundlag her.